Wednesday 16 June 2010

kuliah maghrib 15 jun 2010 di MSSAAS Shah Alam

Kuliah maghnrib 15jun2010
Tempat: Masjid Negeri ( MSSSAS,Shah Alam)
tajuk: bab 9, syukur, ms 365, kitab :mensucikan jiwa, kaedah
tazkiyatun nafs brsepadu ditaskhih dan disisun semula oleh said hawwa,
pustaka dini
ustaz: Dr. Musa bin Fatullah

rasullah bersunggh beribadat shgga bengkak kaki, sabda bginda: "
apakah aki tifak sharusnya mjadi hamba yg banyk brsyukur"
imam ghazali brkata ttg keutamaan syukur, batas dm hakikatnya.

• Syukur seiring dgn dzikir, ruj al bqrh 152, an ni
• allah brjanji tambah mnikmat bila brsyukur, ruj. ibrahim: 7
• hadis " lihatlah org yg lbh rendah dr kamu"
• allah kecualikan 5 hal iaitu: pncukupan, ijabah,rezki,ampunan dan
taubat. Ruj. At taubah:28, al anam:41
• al bqrah 212: "allah mmberi rrzki kpd org2 yg dikndakinya tanpa batas"
• syukur adalah akhlaq rububiyah : "dan allah maha pmbalas jasa lg
maha penyantun"- at taghabun 17
• allah juga mnjadikan syukur itu sbg pumbuka bicara ahli syurga az
zumar:" dan mrk mgucapkan sega puji bg allah yg telah mmenuhi janjinya
kpd kami"
• dan punutup doa mrk (pnghuni syurga)juga brsyukur " segala puji
bg tuhan alam semesta" yunus 10

definasi syukur dan hakikatnya

• adalah makam prta penempuh jln ruhani (salikin)
• trsusun dr ilmu hal dan prbuatan
• sdg hal mlahir amal prbuatan
• ilmu adalah nikmat dari pmberi nikmat
• hal adalh kgembiraan yg trjadi krn pmbrian nikmatnya.
• spt Nikmat mata (x buta), nikmat telinga (mndgr), nikmat sihat ( x sakit)
• sdgkan prbuatan adalah melaksanakan apa yg mnjadi tujuan pemberi
nikmat dan apa yg dicinta Nya.
• Allah mmberi aqal dan fikiran, apa yg lihat dipelajari,
• amal prbuatan brkaitan dgn hati, anggota badan dan lisan, agar
mngunakan nikmat mgikut apa yg allah perintahkan.
• Semua definisi syukur harus dijelaskan hakikat syukur dpt difahami
dgn benar, krn semua kterangan yg dikemukakan ttg definasi syukur
kurang tepat dan perlu memahami dgn kaedah spt berikut:

• dasar pertama: ruj ms 367

• dasar kedua

• dasar ketiga dan bagi pembaca yg ingin mndpt keterngan lanjut boleh
terus merujuk di buku yg penulis nyatakan di awal perenggan tadi.

wasallam


--
matiara....

No comments: