Thursday 10 June 2010

Kuliah maghrib 15apr 2009

Kuliah maghrib 15apr 2009
Al-ustaz:
Tempat ; Surau Al-Hidayah, Bandar Bukit Tinggi, 41200 Kelang.
Tajuk:Mukjizat Rasullah
Intro:syukur dgn taufik hdyahnya dpt kita brsama,stlh 3-4 thn x dtg,insyallah ustaz akn cerita mukjizat rasullah.

1. 'irhaus'- prkara pelik yg berlaku sebelum jadi nabi, c/n nabi musa yg terselamat dr sembelihan firaun, malahan beliau dipelihara pula dlm istana firaun.

2. 'irhaus'-Kelahiran Nabi Isa tanpa bapa.


3. Ketika yg sama semasa Mariam hamil, isteri Nabi Zakaria turut hamil.Nabi Yahya yg dlm perut ibunya ketika itu sujud kpd Nabi Isa (juga dlm perut ibunya Mariam) semasa kedua ibu mereka bertemu. Hal ini ditanya oleh ibu Nabi Zakaria kepada Siti Mariam kenapa perut beliau sering terbunjut kehadapan ketika berjumpa Mariam.

4. Sejurus Nabi Isa dilahirkan, kulitnya licin kerana tiada darah dipanggil dan kerana ini beliau digelarkan 'al-masih', bila ditanya bgaimana hamil tanpa suami, Mariam menunjuk kpd bayinya minta mereka bertanya kpd bayi, lalu Isa mnjwb,'aku hamba allah, aku sentiasa diberkati dimana berada, berbuat baik kpd ibuku, dan kesejahteraan ku akan dihidupkan dihdpn allah'.


5. 'irhaus' nabi Muhammad SAW hd berniaga di sham, pembantu beliau Mysara beR kata nabi sentiasa dilindungi awan dlm perjalan dipdg pasir.

6. Beliau menerima salam ketika bersendirian, sentiasa terima salam dari batu2.an.


7. Mukjizat terbelahnya bulan.-
berlaku 5thn sebelum hijrah ke Madinah. Ini berlaku ketika Nabi dicabar oeh abu jahal 'jika betul engkau rasul, kami cabar engkau belah bulan itu' lanta nabi berdoa kpd allah 'ya allah belah lah bulan, dan saksikan apa yg kamu cabar', lantas Berkata abu jahal 'ini sihir muhd', allah berfirman 'telah terbelah bulan, hampir berlaku kiamat, maka org2 kafir walaupun telah nampak kerasulannya masih x mahu beriman dgn ku'

8. Nabi pegang pokok lantas berkata.'ikut aku dgn izin allah' dan 'tutup aku dgn izin allah' semasa beliau ingin berhajat buang air besar ketika di padang pasir lantas kedua pokok kecil itu bertaup satu sama lain da memagari Nabi semasa beliau menunaikan hajatnya (buang air)

9. Kisah unta sujud kpd rasullah,
Jabir berkata 'suatu hari aku sdg bjln2 dgn nabi di madinah, tiba2 seekor unta dtg dn sujud kpd nabi, lantas nabi brkata, wahai manusia, unta siapa ini?', lantas seorg lelaki dtg berkejar utk tangkap unta tersebut kerana hendak disembelih kerana telah tua [20 thn], unta itu sujd x bangkit2, lantas diminta rasullah supaya unta tersebut tidak disembelih.

10. Kijang betina brckp dgn rasullah.
Said bin ahkam cerita, semasa kami berjln2 dgn rasullah di medinah dikwsn perkhemahan badwi, tiba2 kijang berckp, 'Ya rasullah, arab badawi ini tangkap aku, aku dpt rasakan anak2 aku dihutan sedg perlukanku dan susuku terasa amat sakit , arab badwi ini telah tangkap aku tangkap tp tak sembelih lagi, lalu nabi tanya, 'klu aku lepaskan adakah kau akan dtg balik, jwbnya' ya rasullah, aku akan balik semula, jika tidak aku akan diseksa allah, nabi tunggu hampir setengah jam, lantas setelah kembali, dari menyusukan anaknya dihutan, kijang itu diikat semula, ketika itu arab badawi keluar tanya, ya rasullah engkau mahukah kijang itu?, nabi tanya kpd Badwi itu adakah beliau ingin menjual kijang itu? Bagaimanapun arab badawi itu lantas memberi percuma kpd rasullah, kemudian dilepaskan rasullah akan kijang itu

11. Kisah seekor dhob menyaksikan kerasulan rasullah.
Hadis yg diriwayatkan oleh Omar,(amat susah hendak mendapatkan hadis yg diriwayatkan oleh Omar dan ini adalah salah satunya hadis sahih Omar) 'suatu hari sdg nabi tazkirah, tiba2 dtg seorg arab badawi yg baru balik berburu, ketika itu kelihatan diikat ditangannya seekor dhob,dia berkata kepada Nabi ,'demi tuhan unza, engkau lah mmecahbelahkan kaum kami, omar minta kbenaran nabi utk bunuh org itu, 'wahai omar, biarkan dia, sbb dia jahil', mari kesini engkau,kata nabi kpd org arab itu,'demi tuhanku uza, aku takkan beriman dgn kau kecuali dhob ini beriman dgn engkau, lalu mmbaling dhob itu kearah nabi, nabi tanya kpd dhob 'siapa yg engkau sembah' lalu dijwb dhob, 'aku Beriman dgn tuhan terletak arajnya di langit, yg dilaut terletak jln-jlnnya, ........ ...,jwb dhob. Nabi bertanya, siapa aku?, jwb dhob, engkau adalah rasullah kesekian alam dan yg terakhir, dan aku beriman dengan mu’ peristiwa ini mnybbkn arab badwi itu terus mengucap syahadah dihdpn baginda dan arab tersebut lantas berkata segala puji bagi allah...... 'ajarkan kpd ku alquran, lalu diajarkan nabi 'qulhUallah hu ahad' izin aku balik ke kg ku, dgn meninggalkan dhob, semasa dlm perjln balik beliau bertemu dgn bala tentera seramai 1000 org, dia tanya kemana mereka hendak pergi, 'Kami Mencari org yg telah menghina tuhan kami’, lalu arab badwi yg telah islam itu menceritakan apa yg telah terjadi kpd beliau sbb akibat seekor dhob yg terlebih dahulu beriman dgn nabi,lalu mereka tak jadi brperang lantas berjumpa nabi utk berbai'ah, lantas meminta nabi menyerapkan mrk dlm pasukan tentera mujahidin. Nabi pun menyerapkan mereka dalam tentera mujahidin di bawah ketumbukan Panglima Perang Khalid Al Walid.

12. Tamat jam 2115h. Nota oleh matiara1@yahoo.com



Nota:
Penulis mengambil nota kuliah ini secara terus dgn PDA dan meminta maaf jika jalan bahasa, nahu dan menggunakan singkatan bagi tujuan mengambil nota secara langsung. Bagaianapun penulis telah mencuba sedaya upaya supaya maksud dan penyampiaian kuliah itu jelas dan tidak terjejas…Penulis
Sekian.

No comments: