Thursday 17 November 2011

Umum : Corretive (CM), Preventive (PM), Predictive (PrM) and *Creative Maintenance dan kaitan dalam hidup seharian-Part 2

Part 2

3). Predictive Maintenance (PrM)- didefinasi sebagai "kaedah mengenal pasti keadaan boleh kerja sesuatu peralatan dengan meramalkan bila sesuatu penyelengaraan harus dibuat. Kaedah ini menawarkan  penjimatan kos terhadap rutin atau penyelengaraan pencegahan terhadap sesuatu peralatan kerana tugas selegaraan hanya dibuat bila setelah  dikenal pasti. Susah nak faham kan???
Secara mudah ialah sesuatu keadaan kerosakan (breakdown)  itu bukan sahaja boleh dikenal pasti melalui 'time line' tetapi juga melalui satu andaian bahawa kerosakkan boleh terjadi pada atau melepasi  satu' titik masa'.

Lagi pening?? Contoh yang paling senang ialah satu tiang konkrit setelah beberapa tahun berlalu ,kini mengalami keretakan kecil akibat  mendapan biasa, ianya perlu diuji bagi mengetahu tahap kerosakan. Cara ujian ialah dengan kaedah 'non-destructive test' (ujian tak musnah) seperti ultra sound, vibration dan lain lain tanpa menganggu gugat service ability tiang tersebut.
Dalam kehidupan seharian, ianya boleh diandaikan seperti berikut:
  • setelah mengetahui sakit jantung, seseorang itu perlu mengamal pemakanan sihat, mengambil ubat ubatan yang dicadangkan oleh doktor pakar, mengenal pasti punca penyakit, membuat pemeriksaan berkala dan mengenal pasti kelemahan badan
  • sebelum lampu kalimantang terbakar kerana tamat tempoh hayat, ianya perlu ditukar baru. Penukaran baru itu boleh dibuat samada pada saat terakhir tempoh hayat tapi  adalah lebih baik ianya ditukar sebelum terbakar sendiri.
  • di samping mempunyai prevebtive maintenance, initiative memriksa peralatan seperti mendengar sebarang bunyi ganjil, atau memriksa sesuatu yang luarbiasa pada enjin kereta umpanya juga diangggap predective maintenance.
  • ini bermakna seuatu usah yang berlebihan dari biasa juga jatuh dalam skop ini.
  • seperti and hendak balik kampung, dah kunci semua pintu rumah dan anda mengambil satu lagi langkah initiative dengan memaklumkan ketiadaan anda dirumah kepada pihak polis, tindakan ini juga adalh predictive
  • senang cakap ilah sesuatu usaha yg lebih sedikit dari biasa terhadap mencegah risiko yang boleh dikira.

4. Creative maintenance....ini saja dtg idea dari penulis...seperti and telah amalkan corrective,preventive dan predictive ...cuma yg ini adalah sedikit tambahan iaitu bagaimana kalau semua yang anda rancang itu gagal..anda haruslah mempunyai sekurang kurangya opsyen atau pilihan dalam menangani sebarang isu atau situasi.
Contoh:
anda hendak balik kampuung, tayar kereta yg lembbik telah ditukar dgn tayar spare,anda ambil initiaive membeli tayar baru..tiba tiba jalan yg anda untuk balik kampung itu telah banjir dan anda memang telah sediada jalan alternatif utk balik kampung


Kesimpulannya:
Semua kaedah tersebut boleh diaplikasi dalam bidang kehidupan,samada mengurus masa sendiri, mengurus pernigaan anda atau pun apa yg berkaitan dgn kehidupan ini.
Namun anda harus bijak memilih kaedah yang mana sesuai dengan keadaan masa, tempat dan keadaan persekitaran.
Kaedah ini mengajar kita merancang lebih dari perancangan biasa dengan menyediakn beberapa opsyen penyelesaian.
Wallahualam..

No comments: