Wednesday 14 November 2012

Umum : Ketahui apa itu "Network Centric Operation"

13/11/2012

Semasa bersembang melalui chatting whatsapp, seorang chatters mengutarakan pandangan beliau tentang Network Centric Operation (NCO)

Berikut adalah pandangan beliau.

...............pihak pemerintah ada satu software & hardware, nama sistem tu ialah NCO (Network Centric Operation) sistem tersebut boleh di gunakan utk semua aplikasi termasuk dlm peperangan, sistem kewangan, sistem kecemasan, pilihan raya & berbagai2 lagi, sistem ini boleh trace link, membuat simulasi keadaan sebelum sesuatu keputusan dibuat, banyak lagi keupayaan sistem ini, harga beratus juta, & sistem ini saya ada jual, jadi apa saja yg kita buat (call, sms etc) semuanya boleh diketahui, jadi takda hal la kalau nak belasah etc. Kalau dia orang nak tau anytime. Jadi belasah je la jangan keterlaluan sudah lah,...........................

Tertarik dengan statement itu, penulus membuat carian di internet. Hasil carian adalah seperti berikut:

Foto 1
Gambar ini di ambil melalui hasil carian di Google

Foto2


Foto3


Foto4

Foto5

Foto6


Foto7

Secara umum, NCO, adalah satu simulasi program peperangan diujudkan oleh Jab. Pertahanan Amerika Syarikat di sekitar tahun 90an, dengan mengguna doktrin peperangan Amerika Syarikat yang dibantu oleh kecanggihan IT.

(Saya menggambarkan kecanggihan NCO ini sama seperti mana dalam cerita Terminator 3, di mana sistem pertahanan tentera menggunakan sistem IT canggih yang dipanggil SkyNet)


1.  Penulis muat turun  satu fail pdf, klik sini

2.  Penulis meneruskan bacaan di web site, klik sini

3. Lebih banyak gambar gambar yang boleh dilihat dan  lawati di sini

Selamat membaca.Terima kasih.










No comments: